Proč počítání kalorií nefunguje?

Odborníci definují nadváhu a obezitu jako důsledek dlouhodobé kalorické nerovnováhy způsobený neustálým zvýšeným energetickým příjmem v kombinaci s nedostatečným pohybem a sedavým způsobem života. Říkají, že jíme více než naše těla potřebují a že se málo hýbeme. 

Mnoho z těch, kterým se v minulosti podařilo zhubnout by potvrdilo, že snížení příjmu kalorií dlouhodobě nefunguje. Počítáme kalorie, dodržujeme jídelníček, odříkáme si naše oblíbená jídla. Když konečně zhubneme, věříme, že už je to napořád. Za čas ale zjistíme, že naše váha zase roste a za rok už vážíme více, než když jsme začali hubnout.

Proč? Protože naše tělo úbytek váhy vyrovnalo zpátky. Říkáme tomu jojo efekt, ale je to zákon přírody.

Nejlépe můžeme tuhle zákonitost sledovat u zvířat, pro něž je jídlo fyziologickou potřebou. Zvíře, které se delší dobu nenažere, okamžitě omezí pohyb. Jeho buňky sníží spotřebu energie, aby zamezily rychlému úbytku váhy. Jakmile bude mít vyhladovělé zvíře příležitost, bude hltat a zřát mnohem více než dříve, aby vyrovnalo váhový deficit co nejrychleji. Jíst méně (méně kalorií, menší porce) není lékem na obezitu a nadváhu, protože naše těla úbytek váhy vyrovnají zpátky. Když jíme méně, jen dočasně zmenšíme “tukové” polštáře.

Přesvědčení, že malá fyzická aktivita a sedavý způsob života mohou za nadváhu a obezitu, vzniklo zřejmě z pozorování, že štíhlí lidé jsou fyzicky aktivnější. Tato teorie  předpokládá, že cvičení nebude mít vliv na hlad nebo množství energie, kterou přijmeme po cvičení. Pravda však je, že ve většině případů je množství přijímané energie odrazem fyzické aktivity. Lidé, kteří dělají těžkou fyzickou práci (např. v dole) jedí spontánně více než lidé, kteří pracují v kancelářích. Zvýšená fyzická aktivita probouzí chuť k jídlu a tělo zvýšený výdej energie kompenzuje zvýšeným příjmem energie.

Lidé, kteří cvičí proto, aby snížili svojí váhu se cítí často „podvedení“ a demotivovaní tím, že se jejich váha téměř nehne. Neuvědomují si, že když vynaloží hodinové úsilí v posilovně, mají nejenom větší pocit hladu, ale touží i po odměně. Dobré jídlo odměnu nabízí, je ale i kalorickým příjmem, který často výrazně převýší předchozí výdej a tím také vynuluje vynaložené fyzické úsilí.

Proč tedy odborníci na výživu a lékaři stále dokola opakují, že máme méně jíst a více se hýbat, pokud chceme zhubnout? Protože tahle odpověď se vždy hodí: “Jíte méně? To nestačí, jezte ještě méně… Hýbete se? Tak to se hýbete málo, přidejte.”

Každý jsme jiný, rozdílně se přes den pohybujeme, preferujeme různé aktivity, máme rozdílný věk, jiný metabolismus a úroveň stresu. Základní principy, na nichž naše těla fungují a nakládají s energií přijatou potravou, jsou ale všem lidem společné. A právě tyto prověřené mechanismy nám poskytují odpověď na otázku, co máme dělat, když chceme zhubnout a váhu si trvale udržet.

Zajímá Vás více informací?

Stáhněte si ebook zdarma:

Během 10 minut zjistíte:

co a proč udělat, abyste jednou provždy zhubli,

jak si udržet energii do pozdních nočních hodin a dobře vyspat, 

jak být i po padesátce kondici staršího žáka a vypadat mladší,

jak se zbavit alergie, bolestí kloubů, migrén, deprese a dalších onemocnění, které vznikají v důsledku nevhodného stravování,

že být fit a cítit se v pohodě je jednodušší, než jste si mysleli.