Jak moc záleží na zdroji bílkovin ve vaší stravě?

Bílkoviny jsou pro člověka nepostradatelnou základní živinou. Rozkládají na aminokyseliny (AMK), které jsou v tenkém střevě vstřebány do krve. Tělo z nich následně vytváří vlastní bílkoviny, které se stávají součástí imunitního systému, pomáhají v transportu důležitých látek, jsou součástí hormonů a podílejí se na stavbě svalů. V našem těle neustále probíhá odbourávání a tvorba vlastních bílkovin. Denně se ve svalech odbourá 1 – 2 % bílkovin, proto je třeba denně tyto bílkoviny obnovit.

Lidské tělo používá k tvorbě svých vlastních bílkovin celkem 21 (22-24) aminokyselin. Některé z nich si dokáže vyrobit samo (neesenciální), ale některé musí přijmout potravou jako bílkoviny. Říkáme jim esenciální aminokyseliny. Čím je podíl esenciálních aminokyselin k neesenciálním vyšší, tím je bílkovina kvalitnější.

Lidské tělo vyrábí nové bílkoviny pouze do té doby, pokud má k dispozici všechny potřebné aminokyseliny. Jakmile jedna z nich není k dispozici, ostatní jsou spáleny na energii. Dostatečné množství esenciálních aminokyselin je předpokladem pro pokrytí potřeby těla na tvorbu vlastních bílkovin.

Nejvíce esenciálních aminokyselin obsahuje mléčná (syrovátková) a vaječná bílkovina, které slouží k výživě mláďat, pro které jsou tyto bílkoviny jediným zdrojem aminokyselin na počátku života.

Ve srovnání s bílkovinami živočišnými mají bílkoviny rostlinného původu obecně nižší obsah esenciálních aminokyselin (především lysin, tryptofan a methionin). Navíc se část aminokyselin z rostlinných bílkovin uvolňuje až v tlustém střevě a je tak pro tělo nevyužitelná. Pro člověka je obtížnější si zajistit s pomocí rostlinných bílkovin optimální příjem esenciálních aminokyselin.

protein2

Rozdíl mezi vysoce kvalitní bílkovinou a obecně bílkovinou dělá až 25% v objemu. 20 g bílkoviny přijaté v jedné porci může mít, podle zdroje bílkoviny, pro naše zdraví rozdílný přínos. Záleží na tom, z jakých zdrojů bílkoviny jíte. Hodnota bílkovin ve stravě podle využitelnosti esenciálních AMK vypadá následovně:

 

1g syrovátkového proteinu > 1 g mléčného proteinu > 1 g proteinu z masa > 1 g rostlinné bílkoviny.

Minimální doporučená dávka bílkovin u dospělého člověka na 1 kg tělesné hmotnosti a den se uvádí 1,0 – 1,2 g /kg/ den vysoce kvalitní bílkoviny. U dětí, sportovců, starších lidí, nemocných a lidí v rekonvalescenci je potřeba vyšší.

Od samého prvopočátku existence lidstva jsou to bílkoviny s vysokou biologickou hodnotou, které konzumujeme. I lidé, kteří mají výběr zdrojů bílkovin z různých důvodů omezený, by měli mít na paměti, že kvalitní bílkoviny jsou pro jejich zdravý život nepostradatelné.